Selenium

 

Selenium (of Seleen) werkt als een antioxidant en gaat de vorming van schadelijke stoffen in het lichaam tegen. Zo beschermt het rode bloedlichaampjes en lichaamscellen tegen beschadiging. Verder vermindert het de giftigheid van zware metalen die via besmet voedsel het lichaam binnenkomen en zorgt het voor een goede werking van de schildklier. Bovendien zou het een preventieve werking hebben bij prostaatkanker.


Waar zit selenium in?

Selenium komt voor in vrijwel alle voedingsmiddelen, maar vooral in graanproducten, (orgaan)vleesvis en schelpdieren. Een teveel aan selenium via de voeding komt maar weinig voor, maar zou kunnen leiden tot broze nagels en haarverlies.


Gevolgen selenium-tekort

Een tekort aan Selenium (zoals bij kinderen en zwangere vrouwen soms kan voorkomen) leidt mogelijk tot hartstoringen en spierpijn/spierzwakte. Een tekort kan worden vastgesteld via een bloedonderzoek.


Teveel selenium via de voeding komt vrijwel niet voor.


Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid selenium

De Gezondheidsraad beveelt voor volwassen mannen en vrouwen een dagelijkse hoeveelheid van 50 tot 150 microgram per dag aan. De maximale dosis bedraagt 300 microgram.


Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag!


Product(en) met Selenium